​Kiropraktik

Dyrlæge Anders Damgaard har taget uddannelsen til certificeret kiropraktor for dyr hos Backbone Academy for Veterinary Chiropractic and Healing Arts. Uddannelsen til kiropraktor tager et halvt år og foregår i Tyskland, hvor dyrlæger fra hele Europa kommer og lærer om kiropraktik.

Lysten til at videreuddanne sig indenfor kiropraktik, var et ønske om at få et ekstra redskab i dagligdagen til at hjælpe dyr i behandlingen af problemer med bevægelsesapparatet.

Kiropraktik er meget velegnet hos hunde. Kiropraktik er et fint supplement til den traditionelle medicinske dyrlægebehandling og hundene nyder behandlingen.

Derudover kan hunde med skader, skavanker eller i genoptræning have stor glæde af kiropraktisk behandling, dels til at minimere skævheder, som følge af hundens problemer, men også til at minimere smerter. ​

Kiropraktik fokuserer på manuel behandling af hvirvelsøjlen, skulder og bækken og i sjældnere tilfælde lemmerne. Behandlingen sigter mod, at smidiggøre de led, som ikke bevæger sig optimalt som følge af skader, overbelastning eller kroniske forandringer. Herved genoprettes dyrets evne til at bevæge sig utvungent og smertefrit.

Kiropraktik anvendes som redskab for at forbedre eller genoprette mobiliteten i led, så kommunikationen mellem led og hjerne kan blive genoprettet og funktionen af muskler og nervebaner bliver normaliseret, efter at de har været under negativ påvirkning af for lidt plads til nervesignaler.

Kiropraktik er ikke behandling af knogler som er gået ud af led. Det er heller ikke noget som kræver en stor styrke. Kiropraktik er et spørgsmål om præcision. Hastigheden og udsvinget af korrektionen er afgørende for en succesfuld behandling.

Led med nedsat bevægelighed kan med kiropraktik få en øget bevægelighed via manuel manipulation. Dette opnås udelukkende ved brug af hænderne som redskab.

Der vil ved en korrektion af et led med manglende bevægelse ikke høres et ”knæk” som tegn på at korrektionen er sat på plads.

Problembehandling:

Nedenstående symptomer ved hunde kan have fordel af en kiropraktisk behandling.

• Ændring af bevægelsesmønster evt. stivhed
  • Smerter
  • Halthed, evt. skiftende fra ben til ben og fra dag til dag
  • Pasgang
  • Hunden løber på to spor, den løber sidelæns
  • Ændring af adfærd

Kiropraktik på hund​

Tilstande som kiropraktik kan smertelindre eller afhjælpe.

• Gigt tilstande
  • Sekundære problemer i ryg og lænd medført af hofteledsdysplasi
  • Øget følsomhed i huden
  • Nervelidelser, inklusiv lammelser/delvise lammelser